Elektrische torenkraan: reduceer je stikstofuitstoot!

Iedereen die ook maar enigszins het nieuws heeft gelezen of gekeken de afgelopen tijd weet wel iets over het stikstofprobleem. Het is een echt probleem, mensen zijn er boos over, en er moet iets veranderen wat zo min mogelijk ten koste gaat van mensen die gewoon hun baan proberen te doen. Een van die dingen die ontzettend handig is, specifiek voor stikstofvrije bouw, is een elektrische torenkraan. Maar hoe werkt zo’n ding?

Voor de meesten van ons is de term ‘torenkraan’ niet persé veelzeggend. Wij kennen het als een hijskraan, een enorm gevaarte dat grote hoeveelheden goederen in een keer omhoog of naar beneden kan verplaatsen, of naar links of rechts. Een ontzettend handig iets als je een groot bouwproject moet doen, maar wat niet zo handig is, is dat de gemiddelde hijskraan op diesel werkt. Deze stoot dus een enorme hoeveelheid CO2 en stikstof uit, wat dan weer niet goed is voor het milieu. Gelukkig is er nu dus de elektrische torenkraan.

De elektrische torenkraan gebruikt dus (misschien had je het al geraden) elektriciteit om haar werk te doen. De kraan is net zo groot en net zo stevig als een ‘normale’ hijskraan, aan het mechanisme verandert verder niks. Er zijn nog een paar voordelen aan een elektrische torenkraan, vergeleken met eentje die op diesel loopt. Een elektrische torenkraan maakt namelijk in verhouding minder geluid en is efficiënter, waardoor de productiesnelheid groeit. Ook is het brandveiliger, er is namelijk geen fossiele brandstof die kan gaan lekken. Zo zijn alle medewerkers die in en rondom een elektrische torenkraan werkzaam zijn ook nog eens veiliger dan zij die met een hijskraan werken die diesel gebruikt. Het is dus goed voor het milieu, geeft minder overlast, én het is veiliger voor de mensen die er ook daadwerkelijk mee moeten werken. Klinkt als een win-win-win!

Of je nu dus in de bouw werkt of een spreekbeurt maakt over verschillende soorten hijskranen, weet dat de elektrische torenkraan bestaat en ook steeds meer wordt aangeschaft door grote bouwbedrijven. Het ‘fijne’ aan een crisis zoals het stikstofprobleem is dat veel bedrijven genoodzaakt worden om kritisch naar hun (bouw)processen te kijken, waardoor uiteindelijk niet alleen de uitstoot wordt verminderd van de algehele productie, maar ook andere factoren worden verbetert, zoals veiligheid en overlast. Uiteindelijk gaat dus eigenlijk iedereen erop vooruit. Natuurlijk is het een investering, en bedrijven (en ook individuen) moeten ook zeker niet meer doen dan ze kunnen, maar we moeten allemaal ons steentje bijdragen aan een beter milieu. Toch?

 

About

No Comments

Leave a Comment