Groeien met een strakke debiteurenadministratie

We zitten in een tijd dat er voor veel bedrijven mooie groeikansen liggen. De economie groeit nog ook al begint het inmiddels wat af te vlakken. Groeien is natuurlijk heel erg mooi, maar er komt ook wat bij kijken en het is niet zonder risico. Want vaak dien je eerst te investeren alvorens je kan groeien. Deze investering moet je weer op de één of andere manier zien te financieren en het mooiste is als dat met eigen middelen kan. Voor dat laatste is een goede debiteurenadministratie nodig. Als je dat hebt zullen je debiteuren namelijk sneller betalen en zijn er dus eerdere financiële middelen beschikbaar. In dit blog vertellen we alles over een goede debiteurenadministratie.

Waar moet een goede debiteurenadministratie aan voldoen?

Een goede debiteurenadministratie bestaat allereerst uit goede software. Tegenwoordig is er nog weinig fysiek aanwezig bij een dergelijke administratie, alles is digitaal. Met deze software kan je allereerst het factureren regelen. Daarmee ligt gelijk vast wanneer de factuur verstuurd is en aan wie. Vervolgens kan je met goede software gelijk het hele debiteurenbeheer proces inregelen. Dus het versturen van de herinneringsfactuur, 2e herinneringsfactuur en de laatste aanmaning. Je kunt ook goed volgen of er een betalingstermijn wordt overschreden. Vaak kan dat door deze software te koppelen met je internetbankieren. Zo zie je realtime of een factuur betaald is ja dan wel nee. Zo niet heb je de mogelijkheid om kort na het overschrijden de herinneringsfactuur te versturen. Snel is binnen vijf dagen na het overschrijden van de betalingstermijn. Door dit op deze manier strak te doen geef je een duidelijk signaal aan je klant af wat meestal resulteert in meer prioriteit voor jouw factuur. Mocht er na de eerste herinnering toch nog niet betaald zijn dan ga je vervolgstappen nemen. Meestal is dat eerst een tweede herinnering en als dat niet helpt wordt er over het algemeen telefonisch contact opgenomen om op die manier tot nieuwe afspraken te komen.

Wat als eigen debiteurenadministratie niks oplevert?

De laatste stap die je neemt in je eigen debiteurenbeheer is het versturen van de laatste aanmaning. Dit is een laatste kans die je geeft aan je klant. Als de klant dan niet betaald ga je overdragen aan een incassobureau en ga je ook de bijkomende incassokosten in rekening brengen. Het incassobureau gaat vervolgens voor je veder. Zij zullen in een latere fase eventueel ook juridische middelen inzetten om je vordering te innen. Hier komt vaak ook het zogenaamde beslagleggen om de hoek kijken.

About

No Comments

Leave a Comment